perjantai 1. heinäkuuta 2022

Kymmenen vuotta tämän blogin aloittamisesta

Julkaisin ensimmäisen kirjoituksen tässä Politiikkaa järjellä -blogissa heinäkuussa 2012 eli nyt on tullut kymmenen vuotta täyteen. Ensimmäinen kirjoitus oli aiheeltaan Mitäs mieltä päättäjämme ovatkaan eurokriisin hoidosta. Tuossa kirjoituksessa kallistuin niiden poliitikkojen kannalle, jotka vastustivat yhteisvastuun lisäämistä euromaiden kesken.


Kymmenen vuotta vanhoja blogeja ei kauhean montaa ole, joten olen päässyt tässä mielessä kokeneiden konkareiden joukkoon. Esimerkiksi suosittu ja suositeltava blogi Omavaraisuushaaste on ollut toiminnassa "vasta" reilut kuusi vuotta. Toisaalta suomalaisten poliittisten blogien ehdoton ykkönen Soininvaara.fi on ollut toiminnassa vuodesta 2007 saakka. Ja jo sitä ennen Osmo kirjoitti blogia toisessa muodossa. Halla-Aho puolestaan kirjoitti kuuluisaa Scripta-blogiaan vuodesta 2003 vuoteen 2019 saakka eli reilut 15 vuotta.

Tarkistin, minkälaisista aiheista olen vuosien varrella kirjoittanut. Eniten olen käsitellyt talousasioita ja sitä, miten Suomen talouskasvua saataisiin parhaiten tuettua. Olen useassa kirjoituksessa korostanut tuotekehityksen, koulutuksen ja yleensäkin osaamiseen liittyvien investointien tärkeyttä talouskasvun tukemisessa. Sen sijaan olen lytännyt erilaisia ehdotuksia palkkojen alentamisesta tai työttömien pakottamisesta ottamaan vastaan mitä tahansa työtä. Olen myös kantanut huolta osaavan työvoiman saamisesta ja kannustanut suomalaista yhteiskuntaa houkuttelemaan voimakkaammin työntekijöitä muista maista.

Olen myös innolla seurannut erilaisia vaaleja, tutustunut vaaliohjelmiin ja kokeillut lukuisia vaalikoneita. Eri puolueiden vaaliohjelmia olen pyrkinyt analysoimaan mahdollisimman puolueettomasti pyrkien löytämään jotain hyvää kaikista ohjelmista. Aina se ei tosin ole onnistunut. Kun juuri kävin läpi näitä vanhoja analyysejä, huomasin todella monen eri puolueen kannattaneen vuosien varrella työttömyystukien muuttamista kohti perustuloa. Sen takia onkin iso sääli, että vuonna 2017 alkaneen perustulokokeilun jälkeen asian suhteen ei ole tapahtunut yhtään mitään. Itse olen perustuloa käsitellyt positiiviseen sävyyn useissa eri kirjoituksissa.

Ukrainan kriisin ja Venäjän aloittaman hyökkäyssodan seurauksena olen kirjoittanut paljon turvallisuuspolitiikasta. Vielä tammikuussa 2022 kallistuin Nato-jäsenyyden osalta sille kannalle, että olisi fiksuinta pysytellä Naton ulkopuolella. Mutta Venäjän aloitettua suurhyökkäyksensä, muutin nopeasti kantani voimakkaasti Nato-jäsenyyden puolelle. Energiariippuvuutta Venäjästä pitäisi vähentää paljon nykyisiä toimia nopeammin, vaikka siitä sitten aiheutuisikin lisäkustannuksia energian käyttäjille. Samoin Ukrainaa pitäisi tukea voimakkaammin. 

Työttömyydestä, terveydestä ja maahanmuutosta olen kaikista kirjoittanut suunnilleen yhtä useasti. Ja nyt olen päässyt ihan omakohtaisesti kokemaan työttömyyden. Yli puolet terveyteen liittyvistä kirjoituksistani käsittelevät koronaa. Sen suhteen suosittelin rokotteiden ottamista, mutta muuten pidin rajoituksia turhina. Pakolaisista ja laittomasta maahanmuutosta olen yleisesti ottaen ollut sitä mieltä, että se ei ole niin merkittävä ongelma, kuin mitä perussuomalaiset ajattelevat. Toisaalta ei sen ongelmilta pidä ummistaa silmiäänkään.

Blogin koko kymmenvuotisen elinkaaren ajalta kaikkein suosituimmat kirjoitukset ovat olleet: 

  1. 10 älykkäintä suomalaista poliitikkoa
  2. Alustatalouden ahertajat, miten heidän asemaansa tulisi suhtautua
  3. Kirja-arvostelussa Hyvän historia

Nämä ovat kuitenkin kaikki melko tuoreita kirjoituksia. Historian havinasta tahdon nostaa vielä tämän kirjoituksen, josta olen ylpeä: Suomi heittämässä pyyhkeen kehään talouskasvun tavoittelussa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti