tiistai 23. huhtikuuta 2024

Kehysriihen ruotimista

Alkuun täytyy kehua Orpon hallitusta siitä, että se onnistui kehysriihen tavoitteessaan. Tehdyillä päätöksillä pitäisi kohentaa julkista taloutta yhteensä kolmella miljardilla eurolla per vuosi. Ja tämä on erinomaista. Kehysriihen tulosten ansiosta vältämme EU:n alijäämämenettelyn. Mutta vielä sitä paljon tärkeämpää on, että markkinoilla säilyy usko Suomen taloudenpitoon. Ilman tällaista markkinoiden luottamusta, meidän olisi paljon kalliimpaa hoitaa velkojamme, sillä joutuisimme maksamaan korkeampia korkoja. 

Kaikkein merkittävin riihen päätös oli nostaa arvonlisäveroa. Yleinen arvonlisäverokanta nousee 1,5 prosenttiyksikköä niin, että jatkossa se on 24%:n sijasta 25,5%. Pelkästään tällä päätöksellä julkinen talous kohenee miljardilla eli alvin nostolla saavutettiin kolmasosa tavoitteesta. 

Kannattaa kuitenkin myös pohtia, mitkä kaikki jätettiin säästöjen ulkopuolelle. Räikein virhe on se, ettei yritystuista leikattu vieläkään. Ja tämä on aivan käsittämätöntä tilanteessa, jossa hallitus vakuuttaa kaikkien joutuvan osallistumaan säästötalkoisiin ja korostaa leikkausten välttämättömyyttä. Onko meillä muka todella tällaisessa talousahdingossa varaa tukea ruotsinristeilyä kymmenillä miljoonilla vuodessa? Alla oleva kuva näyttää suurimmat yritystukien saajat:


Pelkästään suoriin yritystukiin käytetään julkisia varoja vuosittain noin parin miljardin verran. Ja vielä enemmän rahaa tuhlataan erilaisiin yritysten verotukiin. Niiden takia menetetään useita miljardeja vuodessa. 

Suurin osa yritystuista on täysin hyödytöntä julkisten varojen tuhlausta ja monet tuista jopa aiheuttavat aktiivisesti haittaa taloudelle, sillä ne estävät tarpeellista talouden uudistumista. Myös Lukuisat talousasiantuntijat sekä valtiovarainministeriö ovat arvioineet, että yritystukia tulisi karsia erityisesti säilyttävien yritystukien osalta. Esimerkkinä säilyttävistä yritystuista oli muun muassa energiaintensiivisen teollisuuden sähköistämistuki. Myös kauppa-alusten tukeen ministeriö ehdotti säästökeinoja. Silti mitään ei tehty näiden tukien leikkaamiseksi.

Kehysriihen päätösten jälkeen Orpon hallitus on tehnyt päätöksiä, joilla julkisen talouden pitäisi kohentua yhteensä 9 miljardilla eurolla vuodessa. Ja nämä ovat olleet kovia päätöksiä, jotka sattuvat erityisesti moneen pienituloiseen. Lisäksi tiedetään varmasti, että arvonlisäveron nosto tulee näivettämään talouskasvua entisestään, sillä se on suoraan pois kotimaisesta kulutuksesta. Tämän takia tuntuukin järjettömältä, että näiden kipeiden leikkausten sijasta ei tohdittu leikata lainkaan yritystuista.

Eläkkeisiinkin kohdistettiin pienet säästötoimenpiteet siten, että yli 1 900 €/kk eläkettä nauttivien verotus kiristyy hiukan. Tällä tavalla saadaan noin 200 miljoonan euron säästöt. Tämä on oikeansuuntainen, mutta riittämätön toimenpide. Hyvätuloisia eläkeläisiä voitaisiin verottaa paljon enemmänkin. Veronmaksajien keskusliiton laskelman mukaan 2 000 euron keskieläkettä saavan verotus kiristyy 18 euroa vuodessa eli vaivaiset 1,5€ per kk. Tämähän on aivan mitätön leikkaus, jos sitä vertaa vaikkapa asumistukeen tehtäviin leikkauksiin. Esimerkiksi kahden lapsen yksinhuoltajan menot kasvavat yli 150€ kuukaudessa asumistuen heikennysten takia. Asumistuen leikkaus sattuu siis noin 100 kertaa kovemmin pienituloiseen työssäkävijään kuin mitä eläkeläinen menettää verojen korotuksesta.

 

2 kommenttia:

  1. Viisautta olisi ollut myös poistaa järjetön listaamattomien yritysten osinkojen erityiskohtelu. Kuten esimerkiksi PTT:n tutkimusjohtaja totesi:

    "Toinen verotoimi voisi olla listaamattomien yritysten osinkoverotuksen kiristäminen. Nykyinen järjestelmä on EU:ssa melkoinen harvinaisuus. Osinkoverotuksen uudistamisesta on keskusteltu vuosikausia, ja asian päällä on istunut useampikin työryhmä.

    – Nykyinen järjestelmä on räikeästi epäoikeudenmukainen ja kansainvälinen erikoisuus. Se asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan. Yleinen vasta-argumentti tosin on, että verotuksen kiristämisellä on yrittämistä jarruttava vaikutus.

    Uudistuksella kerättäisiin Ruuskasen arvion mukaan noin 600 miljoonaa euroa."

    VastaaPoista
  2. Yritystukien jättäminen leikkauksen ulkopuolella herättää laajasti hämmennystä taloustieteilijöiden keskuusessa. Esimerkiksi Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen tutkimusjohtaja sekä Suomen Ekonomien pääekonomisti ihmettelevät, miksei yritystuista leikattu. Noin kolme neljäsosaa tuista on säilyttäviä, eli ne kohdistuvat suurilta osin kestämättömään, tehottomaan tai jopa kansantaloudelle haitalliseen yritystoimintaan.

    – Yritystuet ylläpitävät myös heikon tuottavuuden yritysten toimintaa, hidastavat niiden poistumista markkinoilta ja vievät resursseja tuottavammilta yrityksiltä. Tällä on negatiivinen vaikutus talouskasvuun.

    Linkki juttuun: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d6b2c4ba-1b12-4af2-82a7-a0973bb877bf

    VastaaPoista